نسخه چاپی

تاكتیك جدید برای مسیر سیاسی آینده

خیز آرام اصلاح طلبان برای عبور از دولت روحانی

اصلاح طلبان كه با توجه به تجربیات گذشته خود می دانستند اگر دولت یازدهم مشی اعتدالی را در پیش گیرد، جایگاه و شرایط مطلوبی برای اصلاح طلبان به ویژه افراطیون آنها ایجاد نخواهد شد، سعی داشتند با وارد كردن مهره های خود به دولت ،برای آینده سیاسی جناح خود برنامه ریزی كرده و از فرصت چهار ساله دولت روحانی برای خود كلاهی دست و پا كنند اما بررسی مواضع اخیر برخی از اصلاح طلبان نشان می دهد كه گویی آنچنان دل خوشی ازشرایط حاضر ندارند.

به گزارش نما به نقل از فردا،با اینکه تنها 4 ماه از انتخابات ریاست جمهوری یازدهم گذشته اما اختلافات میان دو جریان اعتدالگرا و اصلاح طلب هر روز نمود بیشتری می یابد. اصلاح طلبان با این تصور که نقش مهمی در انتخاب روحانی به عنوان رییس جمهور داشته اند، می خواستند با وارد کردن مهره های خود به کابینه از دولت یازدهم به عنوان جاده صاف کن برای رسیدن خود به قدرت استفاده کنند. اما حال که به نظر می رسد در اجرای پروژه خود آنچنان موفق نبوده اند سعی درخرده گیری و بیان اختلافاتشان با دولت دارند.

در واقع با نگاهی کوتاه به مواضع روحانی قبل و بعد از رقابت‌های انتخاباتی می توان فهمید که او کمترین مشابهتی با نگاه‌های اصلاح‌طلبان افراطی نداشته و آنچه که باعث گشته وی مورد توجه افکار عمومی قرار بگیرد، نه حمایت‌های برخی جریانات و اشخاص اصلاح‌طلب که مواضع اعتدالی وی و محور قرار دادن عقلانیت و تلاش برای بازگشت آرامش به فضای کشور بوده است.

اصلاح طلبان که با توجه به تجربیات گذشته خود می دانستند اگر دولت یازدهم مشی اعتدالی را در پیش گیرد، جایگاه و شرایط مطلوبی برای اصلاح طلبان به ویژه افراطیون آنها ایجاد نخواهد شد، سعی داشتند با وارد کردن مهره های خود به دولت ،برای آینده سیاسی جناح خود برنامه ریزی کرده و از فرصت چهار ساله دولت روحانی برای خود کلاهی دست و پا کنند اما بررسی مواضع اخیر برخی از اصلاح طلبان نشان می دهد که گویی آنچنان دل خوشی ازشرایط حاضر ندارند.
از سوی دیگر تلاشی خاص برای جدا کردن حساب سیاسی از دولت حتی در طیف معتدل اصلاح طلبان هم وجود دارد. نگاهی به مواضع چند وقت اخیر برخی از آنها به ویژه صادق خرازی که اکنون مشاور خاتمی است موید همین ادعاست. خرازی که خود را رفیق سی ساله و حامی روحانی می داند و از اظهارات وی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد حمایت می کند چند روز بعد در چرخشی آشکاربه گفتگوی تلفنی وی با اوباما واکنش نشان داده و درصفحه فیس بوکش از حضور افراد پرحاشیه در اطراف رییس جمهور انتقاد کرده و می نویسد: مشاورانی که رئیس جمهور را وادار به گفت‌وگوی تلفنی کردند، باید پاسخگو باشند.اگر نتوانند حاشیه خود را تطهیر کنند، نتیجه این می‌شود که بحث سیاست خارجی عزت گریز و عزت ستیز در ذهن ها متبادر شود. اینک همه می‌دانند چه کسانی رئیس جمهور عزیزمان را در آمپاس قرار دادند تا اقدامی غیرقابل مابه ازاء به ایشان تحمیل شود.

انتقاد خرازی از حلقه مشاورین روحانی و ادعای مشاوره غلط به روحانی در حالی صورت می گیرد که برخی از حامیان جریان اعتدال و روحانی این سخنان را، اظهارات مهجوری دور مانده از قدرت می دانند. این گروه معتقدند برخلاف آنچه اصلاح طلبان مبنی بر عدم سهم خواهی از دولت مطرح می کردند اما در عمل بیشترین تلاش و چانه زنی را برای کسب جایگاههای بیشتر در دولت صورت دادند ولی حال که دست آنها از بسیاری از مناصب دولتی خالی مانده سعی در ایجاد شبهه در مواضع اتخاذ شده از سوی دولت دارند.

حامیان دولت با این عقیده که نگاه جریان اعتدال و اولویت های دولت تدبیر و امید با نگاه اصلاح طلبان متفاوت است می گویند قرار نیست که این دولت زمینه ساز به قدرت رسیدن عناصر و جریانهای اصلاح طلب باشد.

شاید محتمل ترین دلیل برای مخالفت اصلاح طلبان با مواضع دولت در خصوص مذاکرات هسته ای و روابط با آمریکا، تبری جستن آنان از شکست های احتمالی دولت باشد. اصلاح طبان می خواهند با وجود حضور در دولت روحانی، اشتباهات دولت یازدهم به پای آنها نوشته نشده و آینده سیاسی اشان منوط به موفق بودن این دولت در عرصه های مختلف نشود. در واقع اصلاح طلبان می خواهند از تجربه شکست اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری درس گرفته و خود را حامی دولت نشان ندهند گو اینکه اصولگرا دانستن احمدی نژاد یکی از دلایل کاهش آراء اصولگرایان در انتخابات گذشته بود.


۱۳۹۲/۸/۶

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...