نسخه چاپی

5 دیدار محرمانه ایران و آمریكا به دستور اوباما

آسوشیتدپرس ادعا كرده است كه در یك سال گذشته و در دو دولت دهم و یازدهم مقامات ایران و ایالات متحده آمریكا بارها با هم دیدارهای محرمانه ای داشته اند و در این دیدارها مقدمات توافق ژنو را فراهم كرده اند.

به گزارش نما، روزآن لاین نوشته ای با عنوان "مذاكرات محرمانه ایران و آمریكا، زمینه‌ساز توافق" از فاکس نیوز(myfoxphoenix) ترجمه کرده که در آن ادعا شده است، ایران و آمریکا در یک سال گذشته چند بار دیدار محرمانه داشته اند.





مبنای نوشته فاکس نیوز، خبری از آسوشیتدپرس است. آسوشیتدپرس این خبر را با استناد به منابع مبهم و غیر قابل استناد، منتشر کرده است.





آن چه می خوانید نوشته "فاکس نیوز" بر مبنای ادعای تأیید نشده "آسوشیتدپرس" است:





به گزارش آسوشیتد پرس ایران و آمریكا سال گذشته بطور محرمانه دیدارهای دوجانبه متعددی با هم داشته‌اند تا راه را برای توافق تاریخی به منظور كند كردن برنامه هسته‌ای ایران، كه اوایل روز یكشنبه امضاء شد، هموار کنند.





این دیدارها حتی از نزدیك‌ترین دوستان آمریكا از جمله شركای مذاكرات و اسرائیل هم تا دو ماه پیش پنهان نگه داشته شده بود. این می‌تواند پیشرفت سریع مذاكرات را پس از سال‌ها بن‌بست توجیه كند.





اما پنهان بودن این گفتگوها می‌تواند تنش بین آمریكا و فرانسه و همینطور اسرائیل را نیز توضیح دهد. این گفتگوها با اجازه شخص باراك اوباما انجام شده است. از ماه مارس معاون وزیر خارجه، ویلیام برنز و جك سالیوان، مشاور ارشد سیاست خارجی، جو بایدن، معاون رئیس‌جمهور، حداقل پنج بار با مقامات ایران دیدار كرده‌اند كه چهار ملاقات آن پس از زمامداری حسن روحانی بوده است.





توافق ژنو با برداشتن برخی تحریم‌ها هفت میلیارد دلار برای ایران پول فراهم می‌كند و ایران در عوض غنی‌سازی و دیگر فعالیت‌های هسته‌ای خود را محدود می‌كند. طرفین وعده داده‌اند كه برای توافق جامع‌تر در سال آینده تلاش كنند.





در صورتیكه توافق اولیه به توافقی نهایی برای ممانعت از ایران در بدست آوردن سلاح هسته‌ای منجر شود،‌ تهدید نظامی آمریكا و اسرائیل علیه ایران از میان برداشته خواهد شد. این امر همچنین می‌تواند ده‌ها سال دشمنی میان واشنگتن و تهران را تغییر دهد، كه خود بزرگترین دستاورد سیاست خارجی اوباما خواهد بود.





اما اگر توافق شكست بخورد و ایران بصورت پنهانی پیشرفت به سمت سلاح هسته‌ای را ادامه دهد، اوباما با پیامدهای شكست هم در داخل و هم در خارج مواجه خواهد شد.





منابع مطلع می‌گویند دیدارهای اولیه بین دو كشور متمركز بر چگونگی برگزاری دیدارها در سطح بالاتر بوده است. این گفتگوها از طریق كانال‌های مختلفی انجام شده، از جمله مذاكرات رودررو در مكان‌هايی نامعلوم. همچنین گفتگوهایی بین سوزان رایس، كه آن زمان سفیر آمریكا در سازمان ملل و حالا مشاور امنیت ملی اوباماست با سفیر ایران در سازمان ملل. مقامات می‌گویند پونیت تلوار، دستيار شورای امنیت ملی نیز در مذاكرات حضور داشته است.





گفتگوها زمانی جدی‌تر شد كه هشت ماه پیش اوباما، ویلیام برنز، سالیوان و پنج مقام دیگر را برای دیدار با همتایان ایرانی خود به پایتخت عمان فرستاد. اوباما این گروه را كمی پس از شروع دور جدید مذاكرات هسته‌ای با ایران در آلماتی، روانه كرد.





منابع می‌گویند مذاكرات پیشرفت كمی كرده بود و ایران در آن زمان از بیم آشكار شدن مذاكرات نمی‌خواست در حاشیه این رویداد با آمریكا گفتگو كند. پس از آن مشاوران سلطان قابوس در هر دو كشور شروع به رایزنی برای دیدارها كردند. گروه آمریكایی با هواپیمای نظامی در اواسط مارس برای دیدار با ایرانی‌ها به عمان آمدند.





طرف‌های ایرانی شامل دیپلمات ها، افراد امنیت ملی و متخصصان هسته‌ای بودند كه پس از انتخابات نیز بر سر كار باقی مانده‌اند.





در این دیدارها همچنین در مورد دخالت ایران در سوریه، تهدیدهای ایران برای بستن تنگه هرمز و وضعیت رابرت لوینسون، مامور سابق اف‌بی‌آی كه در ایران گم شده و زندانی‌های دیگر آمریكایی نیز بحث شده است.





پس از آن نیز جان كری به عمان سفر كرد و قول كمك‌های نظامی را داد اما به طور مخفیانه از این كشور خواست به نقش خود برای میانجی‌گری بین دو كشور ادامه دهد، بخصوص پس از انتخابات ایران كه قرار بود یك ماه بعد برگزار شود.





دو دیدار محرمانه بلافاصله پس از انتخاب روحانی توسط گروهی به رهبری برنز و سالیوان صورت گرفت و در آخرین دیدار وندی شرمن مذاكره‌كننده ارشد آمریكا نیز به آنها پیوست.





به گفته مقامات، ‌گروه ایرانی همان گروه قبلی عمان بعلاوه چند نفر جدید دیگر بودند. تمام ایرانی‌ها انگلیسی را روان صحبت می‌كردند.





برنز و سالیوان تلاش كردند اوباما و روحانی در حاشیه سازمان ملل با هم دیدار كنند ولی به خاطر ملاحظات ایران این اتفاق نیفتاد. گفته می‌شود كه آخرین دیدار محرمانه پس از دیدار سازمان ملل صورت گرفته باشد.





در مذاكرات هسته‌ای نیز برنز و سالیوان حضور داشته‌اند اما نام آنها در فهرست تیم مذاكره‌كننده نیامد. آنها در یك هتل دیگر اقامت داشتند و از در پشتی برای رفت و آمد به مذاكرات استفاده می‌كردند و با آسانسور خدمات و از طریق راهروهای بدون رفت و آمد نقل مکان می کردند.

۱۳۹۲/۹/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...