نسخه چاپی

زیباكلام: آمریكایی‌ها اعلام كردند از زمان احمدی‌نژاد مذاكرات انجام شده است

استاد دانشگاه تهران گفت: برای نخستین بار پس از 35 سال یك گنبدی ترك برداشته و شكافی در آمریكاستیزی ایجاد شده و این ترك برداشتن آمریكاستیزی در ژنو بسیار مهم است.

به گزارش نما به نقل از فارس، صادق زیباکلام عصر امروز که در تالار وحدت دانشگاه شهید باهنر کرمان با موضوع «رابطه ایران با آمریکا» برگزار شد، اظهار داشت: در بحث آمریکاستیزی معتقدم زمان فرا رسیده است که حداقل در یک فضای آکادمیک و دانشگاهی این سئوال اساسی را مطرح کنیم که ریشه آمریکاستیزی در جمهوری اسلامی ایران چه مبنایی دارد.

وی عنوان کرد: یک زمانی در مناظره‌ها ابتدا بحث را از این جا آغاز می‌کردم که داشتن یا نداشتن رابطه با هر کشوری را باید منافع ملی آن کشور تعیین کند، قول مشهوری از یک سیاستمدار انگلیسی هست که می‌گوید «هیچ کشوری دوستان و دشمنان همیشگی ندارد و آنها طی زمان عوض می‌شوند و آن چه برای هر کشور ثابت می‌ماند، منافع ملی آن است».

زیباکلام با طرح این سئوال که آیا منافع ملی ما می‌گوید که باید آمریکاستیزی را ادامه دهیم، عنوان کرد: در مناظره‌ها دلایلی را می‌شمردم که آمریکاستیزی چه ضررهایی به ما زده است و از طرف مقابل می‌خواستم تا یک مورد از منافع آمریکاستیزی را شرح دهد و می‌پرسیدم که آیا آمریکا با نژاد ما مشکل دارد و می‌گفتند «نه چون ما نمی‌خواهیم مزدور او باشیم، لذا دشمنی را با ما آغاز کرده است و ما چوب استقلال‌طلبی را می‌خوریم».

وی افزود: اگر کشور دیگری هم مانند جمهوری اسلامی ایران بخواهد مستقل باشد و نوکر آمریکا نباشد، پس آمریکا باید با آن هم دشمنی به ورزد، اما می‌شود بگویید که آمریکا به غیر از ما با چه کشوری دشمنی دارد و نتیجه این می‌شود که انگار تمام کشورها نوکر هستند و تنها در این کره خاکی ایران، کوبا و کره شمالی مستقل هستند و مابقی کشورها با این حساب نوکر آمریکا به شمار می‌روند.

زیباکلام در ادامه ‌آمریکاستیزی را به سه دسته تقسیم کرد و گفت: یک دسته هستند که در توجیه آمریکاستیزی نقش مهم آنها در دشمنی علیه ایران و هم‌دستی با محمدرضا پهلوی را عنوان می‌کنند و از این رو در ستیز هستند، اما بخش دیگری از آمریکاستیزی تحریف است، یعنی یک واقعیتی اتفاق می‌افتد و سعی می‌کنید که این اتفاق را هر طور که شده به آمریکایی‌ها ربط دهید و بسیاری از مسائل ما این‌گونه است تا به نفع منطق آمریکا‌ستیزی پیش برویم.

زیباکلام ابراز داشت: مثلا می‌گوییم آمریکایی‌ها پول‌های ما را بلوکه کردند، اما نمی‌گوییم که ما چه کار کردیم که این اتفاق روی داده است و بخش سوم دروغ است و آن قدر در دروغ‌پردازی‌ها برای آمریکاستیزی عجله می‌کنند که متوجه نمی‌شوند از آن طرف انقلاب اسلامی را خراب می‌کنند.

وی افزود: بعد از آبان 58 شهید چمران، ابراهیم یزدی و مهندس بازرگان به سالگرد انقلاب الجزایر رفتند از امریکا هم یک تیم آمده بودند که در لابی به هیئت ایرانی پیغام می‌دهند, مایل هستیم با شما ملاقات داشته باشیم و پس از تفاهم هیئت ایرانی ملاقات صورت می‌گیرد و آن نخستین ملاقات رسمی میان مقامات ارشد دو کشور می‌شود.

زیباکلام بیان داشت: آمریکایی‌ها می‌گویند ما دعوا و مشکلی با ایران نداریم، البته ترجیح می‌دادیم تا حکومت شاه می‌ماند با شما نیز سر جنگ و تعارض نداریم، اکنون یک دشمن مشترک به نام شوروی داریم در صورتی هم که نخواهیم با یکدیگر مراوده داشته باشم، باید تکلیف قراردادهایی که رژیم قبلی با ما بسته است و جنبه‌های تهاجمی، دفاعی و ... دارد، محاسبه شود.

وی به نقشه آمریکایی‌ها برای مذاکره با ایران از زمان احمدی‌نژاد اشاره کرد و گفت: آمریکایی‌ها اعلام کردند از زمان احمدی‌نژاد مذاکرات انجام شده و قرار است که تداوم داشته باشد.

زیباکلام تصریح کرد: برای نخستین بار پس از 35 سال یک گنبدی ترک برداشته و شکافی در آمریکاستیزی ایجاد شده است، وزیر ما و آمریکا امضای خود را پای سند گذاشتند و متعهد شدند و این ترک برداشتن آمریکاستیزی در ژنو بسیار مهم است.

وی مذاکرات در ژنو را نقطه عطفی برای جمهوری اسلامی ایران دانست و بیان داشت: یقین دارم ایران و غربی‌ها مفاد این توافقنامه را بند به بند انجام می‌دهند، زیرا می‌خواهند به سمت تفاهم پیش بروند و خواهان این هستند که مناقشات به پایان برسد، تنها دولت جمهوری اسلامی ایران نیست که این چنین تمایلی دارد.

زیباکلام متذکر شد: در ایران گروه‌ها و جریاناتی هنوز به دنبال مرگ بر آمریکا و آتش زدن پرچم آمریکا هستند، خط دفاع شریعتمداری برای من قابل فهم است که نه به دنبال بازار گرمی است و نه چیز دیگر، او هم همان چیزی را می‌بیند که من می‌بینم و آن این است که آمریکاستیزی ترک برداشته است.

وی ادامه داد: در آمریکا نیز جریاناتی هستند که به چیزی کمتر از محو کامل ایران بسنده نمی‌کنند و از این مذاکرات دلخور هستند، زیرا می‌دانند که این آغاز یک تفاهم و رابطه جدید بعد از 35 سال است و نگران هستند که این جمهوری بماند در ایران نیز عناصر تندرو می‌گویند مذاکرات باید در مجلس تصویب می‌شد.

زیباکلام یکی از فواید بنیادی مذاکرات ژنو را اندیشیدن درمورد موضوعات هسته‌ای عنوان کرد و گفت: از بس سرگرم پیشبرد آمریکاستیزی بودیم یک نفر پیدا نشد که بپرسد این انرژی هسته‌ای قرار است چه گلی به سر ما بزند که به طور مستقیم و غیرمستقیم برای آن هزینه می‌کنیم، باید شعارها را کنار بگذاریم و بدانیم که این کار جدیدی نیست و 70-80 سال پیش نظیر آن را انجام دادند، این هزینه سرسام‌آور به ازای چه بوده است؟

وی افزود: این اورانیوم غنی شده از نطنز و ... که به نیروگاه بوشهر می‌رود، برقی که بیرون می‌آید کیلوبایتی چقدر قرار است برای مصرف‌کننده تمام شود، دولت بخواهد یارانه بدهد یا پول آن را از ما نگیرد و این مذاکرات ژنو بود که اجازه داد تا بحث‌ها سر اصل موضوع اندیشیده شود.

۱۳۹۲/۹/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...