نسخه چاپی

افزایش یارانه نقدی اقشار كم‌درآمد در سال 93

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری از افزایش یارانه اقشار ضعیف در سال 93 خبر داد.

به گزارش نما به نقل از مهر: معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری از افزایش یارانه اقشار ضعیف در سال 93 خبر داد.

محمدباقر نوبخت با حضور در برنامه شب گذشته پایش، برنامه دولت برای ادامه هدفمندی یارانه‌ها را تشریح کرد.

در پایان حضور نوبخت در استودیوی برنامه پایش، مرتضی حیدری مجری برنامه بنا برسؤالات متعدد بینندگان در رابطه با آزمون استخدامی استانداری‌ها، از نوبخت پرسید که تکلیف استخدامی استانداری‌ها چه می‌شود؟

معاون رئیس جمهور در پاسخ به این سؤال گفت: من خیلی صریح می‌گویم که قانون، استخدام را برای دولت ممنوع نکرده است، بنابراین همه دستگاه‌ها مجاز هستند که نیازهای خود را مشروط به داشتن مجوز استخدام و همچنین مجوزی برای تأمین منابع مالی افراد جذب شده ، تأمین بکنند .

نوبخت افزود: تمام کسانی که طبق قانون و مقررات این مسیر را طی کردند و کارهای آن‌ها انجام اما بنا بر هر دلیلی این روند استخدام متوقف شده، این‌ها می‌توانند با وجود داشتن دو شرط بالا این استخدام‌ها را انجام دهند. البته می‌دانید که بحث احراز این دو شرط برای دستگاه‌ها باید باد دقت انجام شود چون به حد کافی و حتی بیشتر از میزانی که لازم هست نیروی انسانی در نظام اداری ما حضور دارند، به همین جهت چون تعداد نیروی انسانی در دستگاه‌های دولتی زیاد است کار و بهره‌وری کمتر است.

وی ادامه داد: از دیگر مشکلاتی که ما در مجموعه دولت با آن درگیر هستیم این است که ما برای سال آینده اعلام کردیم حقوق کارکنان 18 درصد افزایش می‌یابد و این در شرایطی است که منابع عمومی بودجه سال آینده 7.3 درصد تقلیل پیدا کرده است.

نوبخت در پایان گفت: ما نباید اشتغال را از طریق استخدام دولتی حل بکنیم، روش‌هایی مانند کمک به تولید می‌تواند به بهبود وضعیت اشتغال کمک کند. بنابراین کسانی که در آزمون استخدامی استانداری‌ها شرکت کردند می‌توانند با دو شرط بالا استخدام شوند.

یارانه اقشار کم‌درآمد را افزایش می‌دهیم

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه دولت مصمم است یارانه افراد کم‌درآمد را افزایش دهد، گفت: نه‌تنها یارانه نقدی اقشار کم‌درآمد کاهش نمی‌یابد بلکه در فاز دوم هدفمندی افزایش نیز خواهد یافت.

وی با بیان اینکه باید افرادی را که از محل اصلاح قیمت آسیب می‌بینند یاری کنیم، اظهارداشت: باید از محل درآمدهای حاصل شده نیز بسیاری از کارخانجات تولیدی را مورد توجه قرار داده و بخشی از درآمدها را به سمت تولید سرازیر کنیم.

نوبخت با تاکید بر اینکه نسبت به تولید کشور توجه ویژه‌ای خواهیم داشت، تصریح کرد: آنچه که بین مردم تقسیم می‌شود، عدالت نیست و باید افراد کم‌برخوردار یارانه بیشتری دریافت کنند.

نوبخت با بیان همان‌طور که در تلاشیم طرحهای عمرانی را به پیش ببریم نسبت به افراد کم‌درآمد خود را موظف می‌دانیم، گفت: اعتراف می‌کنم که هر هفته دو بار، از صبح تا ظهر با حضور رئیس جمهور و تیم اقتصادی به مسائل اساسی مردم و به‌ویژه هدفمندی فکر کردیم چرا که قانون بسیار مهمی است.

وی ادامه داد: بعضاً رسانه‌ها دنبال اطلاع بیشتر بودند اما ما دنبال این بودیم که مردم دچار تنش نشوند و نمی‌خواستیم تا راه خوب را پیدا نکردیم موضوع را علنی یا اجرا کرده و سپس عقب‌نشینی کنیم، این برای دولت امید و تدبیر خوب نیست.

سخنگوی دولت گفت: لذا از همه تجربیات داخلی و جهانی کمک گرفتیم برای تدوین لایحه مناسب. البته نمایندگان دوست داشتند در خود لایحه بودجه این را به‌صورت تبصره بیاوریم، خود ما هم به این موضوع علاقه داشتیم.

معاون رئیس جمهور در پاسخ به خواسته یکی از مردم مبنی بر اینکه یارانه را قطع نکنید مردم به آن احتیاج دارند، اظهارداشت: اصلاً قرار نبوده که یارانه‌ها قطع شود. تحت هیچ شرایطی افرادی که کم‌درآمد هستند نه‌تنها حذف نمی‌شوند بلکه افزایش هم خواهد یافت.

وی با اعلام اینکه دولت تا الان مرحله دوم را جمع‌بندی نهایی نکرده است، تصریح کرد: قطعاً با نمایندگان مجلس مشورت خواهیم کرد ولی هنوز در دولت فاز دوم نهایی نشده است.

نوبخت در پاسخ به سؤال یکی از بینندگان مبنی بر اینکه تعریف دولت از خانواده ثروتمند چیست، گفت: اگر طرح دولت برای هدفمندی یارانه‌ها نهایی شود تعریف خانواده ثروتمند را مشخص می‌کنیم.

سخنگوی دولت تصریح کرد: افرادی که ثروتمند نیستند در صورت تمایل می‌توانند از دریافت یارانه انصراف دهند. قول می‌دهم بعد از جمع‌بندی دولت درباره لایحه هدفمندی به تلویزیون بیایم و با مردم سخن بگویم.

نوبخت درباره زمان نهایی شدن لایحه هدفمندی یارانه‌ها در دولت، اظهار داشت: الان دولت همه توان و همت خود را صرف اتمام مطالعات درباره هدفمندی یارانه‌ها گذاشته است. طی روزهای آینده با نمایندگان مجلس جلسه‌ای خواهیم داشت، می‌تواند قبل از سال 93 هم باشد اما هر زمان طرح ما نهایی شد می‌توانم در این باره صحبت کنم.

۱۳۹۲/۱۰/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...