نسخه چاپی

یك مقام ارشد تیم مذاكره‌كننده آمریكا:

انتظار به سرانجام رسیدن مذاكرات در بازه زمانی كوتاه را نداشته باشیم

یك مقام ارشد تیم مذاكره كننده آمریكا در جلسه توجیهی خود با خبرنگاران خارجی مدعی شد فرآیندی كه در حال حاضر با آن مواجه هستیم دشوار طولانی و پیچیده است و نباید انتظار داشته باشیم كه این روند در یك روز، یك هفته و یا یك ماه به سرانجام برسد.

به گزارش نما به نقل از باشگاه خبرنگاران، یک مقام ارشد تیم مذاکره کننده آمریکا در جلسه توجیهی خود با خبرنگاران خارجی مدعی شد فرآیندی که در حال حاضر با آن مواجه هستیم دشوار طولانی و پیچیده است و نباید انتظار داشته باشیم که این روند در یک روز، یک هفته و یا یک ماه به سرانجام برسد؛ ما نمی‌دانیم که در پایان این شش ماه قادر خواهیم بود که به یک توافق جامع دست پیدا کنیم، هر چیزی که هدف آن رسیدن به یک توافق جامع است.

وی با اشاره به سخنان اوباما از دیپلماسی به عنوان بهترین شانس برای حل و فصل چالش بوجود آمده یاد کرد و اظهار داشت: این تنها گام اول در راه رسیدن به توافق نهایی است که می‌تواند نگرانی‌های جامعه بین‌المللی را در مورد برنامه‌ هسته‌ای پایان دهد.

این عضو تیم مذاکره کننده آمریکا افزود: به این نکته توجه داشته باشید که رسیدن به طرح اقدام مشترک در ماه نوامبر کار بسیار سختی بود که با همکاری اتحادیه اروپا و با بقیه اعضای 5+1 و البته ایران صورت پذیرفت که گام روبه جلو به حساب می‌آید .

وی مدعی شد: بر اساس طرح اقدام مشترک ایران تعهدات بسیار جدی داده است که تا به امروز به آن تعهدات پایبند بوده و در قبال آن ما نیز مبنی بر رفع تعداد محدودی از تحریم‌ها ارائه کرده بودیم که به آنها متعهد هستیم؛ همان‌طور که می‌دانیم ما ارتباط بسیار نزدیک با کنگره و وزارت خارجه، وزارت خزانه‌داری در رابطه با این موضوع برقرار کردیم.

"محمدجواد ظریف" وزیر امور خارجه کشورمان که در راس تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران برای انجام مذاکرات مربوط به گام نهایی توافق‌نامه ژنو صبح روز دوشنبه (به وقت محلی)، وارد وین پایتخت اتریش شد، گفت: برای شروع گفتگو درباره راه‌حل جامع وین را انتخاب کردیم و این مذاکرات را از امشب با یک شام کاری با کاترین اشتون شروع می‌کنیم.

"ظریف" شب گذشته بعد از شام کاری با "اشتون" به منظور تعیین نحوه انجام مذاکرات وین بین ایران و گروه 1+5 داشت، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بحث‌های خوبی داشتیم و درباره چارچوب جلسه فردا و چگونگی رسیدن به راه جامع بلند مدت در شش ماه اول با خانم اشتون گفتگو کردیم.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان نیز در پاسخ به باشگاه خبرنگاران گفت: در این دور از مذاکرات به جزئیات نخواهیم پرداخت و سعی می‌کنیم به دستور کاری نزدیک شویم که تمامی موضوعات را در برگیرد.

از سوی دیگر امروز هم‌زمان با آغاز دور جدید گفتگوهای هسته‌ای ایران و 1+5 "محمدجواد ظریف" با "هاینتس فیشر"، رئیس جمهور و همچنین وزیر امورخارجه اتریش دیدار کرد.

"مرضیه افخم" سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان نیز در نشست خبری امروز خود در جمع خبرنگاران گفت: مذاکرات هسته‌ای کشورمان با گروه 1+5 در وین برای تعیین چارچوبها است و ازاین دور یا دوربعدی انتظار نتیجه نداریم.

از سوی دیگر قرار است امروز (سه‌شنبه 29 بهمن‌ماه) ساعت 8 صبح به وقت وین "ظریف"، وزیر امور خارجه ایران رئیس جمهور اتریش و یوکیو آمانو، مدیر کل آژانس انرژی اتمی دیدار کند.

معاون وزير امور خارجه روسيه، در بدو ورود به وين اعلام کرد که ايران به طور کامل به تعهداتش بر اساس توافق‌نامه موقتی که در مذاکرات نوامبر گذشته ژنو با مذاکره‌کنندگان گروه 1+5 حاصل شد، عمل می‌کند.

ریابکوف همچنین در خصوص مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 اظهار داشت: حقیقتاً مذاکرات پیچیده است زیرا آمریکا اخیراً لیست تحریم‌ها علیه ایران را افزایش داده که این امر کمکی به آغاز مذاکرات نمی‌کند.

این در حالی است که "محمدجواد ظریف" وزیر خارجه کشورمان صبح امروز (سه‌‌شنبه 29 بهمن‌ماه) در محل اقامت خود با "سرگئی ریابکوف" معاون وزیر خارجه روسیه در خصوص گام پایانی توافقنامه ژنو دیدار و گفت‌وگو کرد.

همچنین قرار است، مذاکرات ایران و گروه 1+5 در خصوص گام پایانی توافق ژنو امروز (سه‌شنبه 29 بهمن ماه) ساعت 13:30 به وقت تهران در مقر سازمان ملل در وین از سر گرفته شود.

شایان ذکر است؛ "سید عباس عراقچی" معاون امور حقوقی و بین‌المللی، "حمید بعیدی‌نژاد" مدیرکل سیاسی و بین‌المللی وزارت خارجه، "داود محمدنیا" مشاور حقوقی وزیر امور خارجه، "محمد امیری" مدیرکل امور پادمان‌های سازمان انرژی اتمی و "رحیمیان" از مدیران سازمان انرژی اتمی در ترکیب تیم مذاکره کننده ایرانی هستند.

گفتنی است؛ ایران و پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه و چین) به علاوه آلمان در ماه نوامبر سال میلادی گذشته توافق‌نامه‌ای را با ایران امضاء کردند که براساس آن برخی از تحریم‌های بین‌المللی علیه تهران در ازای توقف موقتی بخش‌های حساسی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران لغو می‌شود.

۱۳۹۲/۱۱/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...