نسخه چاپی

آمریكا به استراژی برد-برد اعتقاد ندارد

‌عضو هیئت رئیسه مجلس استراتژی برد‌-‌برد در زمان مذاكره با دشمن را یك اشتباه استراتژیك دانست و گفت: تیم مذاكره كننده ما این نكته را فراموش كرد كه با یك شیطان بزرگ در حال مذاكره است.

به گزارش نما؛ به نقل از فارس، محمد‌ دهقان، ‌عضو هیئت رئیسه مجلس در خصوص سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب در جمع مردم تبریز اظهار کرد: امسال ملت ایران پرشورتر از سال‌های گذشته در راهپیمایی شرکت کردند و حتی قبل از 22 بهمن گزارشاتی که از بین مردم می‌رسید نشان از این داشت که ملت ایران نسبت به دولت آمریکا حساس‌تر و نفرتشان بیشتر شده است، در چند ماهه گذشته که بحث مذاکرات مطرح شده آمریکایی‌ها بیشتر از گذشته خباثت خود را به ملت ایران ثابت کردند.
*استراتژی برد- برد، اشتباه استراتژیک تیم مذاکره کننده
دهقان با بیان اینکه تیم مذاکره‌کننده ما با یک نگاه برد‌-‌برد و خوشبینانه وارد مذاکره شدند گفت: طبیعتا زمانی که مذاکره با دشمن مطرح است استراتژی برد‌-‌برد یک اشتباه استراتژیک است. تیم مذاکره کننده ما این نکته را فراموش کردند که ما با یک شیطان بزرگ و با کشوری که ابرجنایتکاران در آنجا هستند در حال مذاکره هستیم.
وی افزود: آمریکایی ها در 35 سال گذشته نسبت به ملت ایران از هیچ حرکت خبیثانه‌ای کم نگذاشته اند.
عضو شورای مرکزی جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی اظهار کرد: ما وقتی با نگاه برد‌-برد وارد مذاکرات می‌شویم طبیعتا این خطر وجود دارد که در ادامه مذاکرات دچار ضربه شویم و در مقابل هم آمریکایی ها نشان دادند که به هیچ وجه به استراتژی برد‌-برد اعتقادی ندارند بلکه استراتژی آنها برد‌-باخت در مذاکرات بوده است به همین دلیل به محض پایان مذاکرات در این تلاش بودند که خود را در مذاکرات برنده جلوه دادند و در مقابل جمهوری اسلامی ایران را بازنده مذاکرات نشان دهند و در نهایت با این القا ژست ابرقدرتی خود را به دنیا اثبات کنند.
دهقان افزود: آمریکایی ها از طرفی دیگر هدفشان این بود که به دنیا القا کنند ایرانی که 35 سال در برابر ما مقاومت کرد در آخر تحت فشار ما مجبور به عقب‌نشینی شد و تن به مذاکره داد و در این مذاکرات هم خواسته‌های ما را پذیرفت و عملی کرد،این نگاه آمریکا به مذاکرات بود.
وی با بیان اینکه آمریکایی ها علاوه بر تهدید ملت ایران تا جایی که توانستند کلمات تحقیرآمیزی را که در شأن خودشان بود به ایران نسبت‌دادند، گفت: آنها حتی هیچکدام از خواسته‌هایی را که ایران در مذاکرات مطرح کرده بود و به نوعی این خواسته ها به امضای اعضای 5+1رسیده بود را عملی نکرد.
*خوش بینی و صداقت بیش اندازه اشتباه دیگر تیم مذاکره کننده
نماینده مردم طرقبه و چناران ‌در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ایران در مذاکرات ژنو دو خواسته اصلی را مطرح کرد، اولین خواسته ما به رسمیت شناختن حق غنی‌سازی و دومین آن هم از بین رفتن‌تحریم‌ها بود، آمریکایی‌ها در حین انجام مذاکرات این خواسته ها را قبول کردند اما در عمل به هیچ وجه حاضر نشدند این دو موضوع را اجرایی کنند.
دهقان تاکید کرد: این عمل آمریکایی‌ها نشان داد که آنها در عین حالی که صداقت ندارند نگاهی همراه با دشمنی و کینه‌ نسبت به ملت ایران دارند.
وی با بیان اینکه تیم مذاکره‌کننده ما در مذاکرات دچار نوعی‌خوشبینی شدند و این موضوع را که قرار است با یک دشمن شیطان‌صفت مذاکره کنند فراموش کردند، گفت: آنها بیش از اندازه از خود صداقت نشان دادند و آمریکایی‌ها هم بیش از اندازه خباثت و بی‌ثباتی خود را به دنیا اثبات کردند و این موضوع ‌موجب شد ملت ایران که ملتی عزتمند و دارای غرور ملی و غیرت وصف‌ناپذیر در جهان هستند نفرت و انزجار خود را در راهپیمایی 22 بهمن از آمریکا نشان دادند.
*حضور حماسی ملت در یوم الله 22 بهمن به رخ کشیدن استقامت خود به دنیا بود
‌عضو شورای مرکزی جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی با اشاره به حضور حماسی ملت ایران در یوم الله 22 بهمن گفت: ملت ما علاوه بر اینکه استقامت خود را به رخ دنیا کشاندند به مسئولین و دولتمردان نیز اعلام کردند که ما محکم و استوار پای کلام امام و انقلابمان ایستاده‌ایم.
دهقان افزود: نظام جمهوری اسلامی یک خط کاملا هوشیارانه‌ای را دنبال می‌کند و آن اثبات حقانیت ایران و اثبات خباثت و بی‌صداقتی آمریکایی‌ها در جهان بود.
وی تصریح کرد: نظام این خط را قبل از روی کار آمدن دولت جدید و در دولت قبلی هم دنبال می‌کرد.
*دولت دهم به جای دنبال کردن اقتصاد مقاومتی به دنبال رابطه با مریکا بود
عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در ارزیابی عملکرد دولت دهم پس از شدت گرفتن تحریم ها اظهار کرد: دولت احمدی نژاد راه حل مشکل را به جای در پیش گرفتن اقتصاد مقاومتی، حل مشکلات داخل و مدیریت صحیح اقتصادی، مذاکره با آمریکایی ها می دانست . در واقع نگاه آنها در سال آخر به این موضوع دوخته شده بود که باید با آمریکا مشکلشان را حل کنند.
دهقان تصریح کرد: بی توجهی به اقتصاد مقاومتی و چشم دوختن به مذاکره با آمریکا بویژه در سال های آخر از نقاط ضعف دولت قبل محسوب می شد، آنها قصد داشتند خود را به عنوان قهرمان حل مشکل با آمریکا تبدیل کنند ولی نظام توجهی به نگاه دولت قبل نداشت.
*برای اثبات حقانیت خودمان و بی‌صداقتی آمریکایی‌ها تصمیم به مذاکره گرفتیم
وی افزود: با روی کار آمدن دولت جدید و برخی تبلیغات نادرست و مسمومی که تنها راه حل مشکلات را در ارتباط با آمریکا ختم می شد، فضا را به سمتی برده شد که ما برای اثبات حقانیت خودمان و برای اثبات بی‌صداقتی آمریکایی‌ها و عهدشکنی‌ها آنها تصمیم گرفتیم برای رسیدن به اهدافمان عزتمندانه با آنها مذاکره کنیم البته مقام معظم رهبری هم برای اینکه بی‌صداقتی آنها را اثبات کند اجازه گفت‌وگو با آنها را داد.
عضو هیئت رئیسه مجلس با بیان اینکه برخی از جریانات سیاسی از اول انقلاب تاکنون دچار نوعی وادادگی در برابر آمریکا شدند و از اول هم اهل سازش با آمریکا بودندگفت: آنها به دنبال این موضوع بودند که ملت شجاع و دلیر ایران وادار به سازش با آمریکا کنند و در سه سال گذشته فضایی را ایجاد کرده بودند که وقتی اسم مذاکره وسط می‌آمد این القا را در جامعه ایجاد کنند که 35 سال مقاومت پایان یافته است.
دهقان با بیان اینکه آمریکایی ها با پررویی تمام به دنبال این بودند که ملت ایران را وادار به سازش با خود کنند گفت: آمریکایی‌ها تعهدات بین‌المللی خود را زیر پا می‌گذارند و تقریبا چون به هیچ اصول و ارزشی پایبند نیستند ما طبیعتا نمی‌توانیم به این کشور امیدوار باشیم و وقتی که به طرف مذاکره خوشبین نیستیم طبیعی است که به مذاکره هم خوشبین نیستیم اما برای رسیدن به اهدافی پای میز مذاکره نشستیم.
وی تاکید کرد: ما در عین حالی که کشوری اصولی و منطقی هستیم قدرت این را نیز داریم که به دنیا حقانیت خود را ثابت کنیم و به هیچ وجه قصد فرار از میدان مذاکره را نداریم.
نماینده مردم طرقبه و چناران تصریح کرد: ما در حال حاضر دستاوردهایی را به دست آوردیم که باید هزاران میلیارد تومان خرج می‌کردیم تا چهره آمریکایی‌ها را بار دیگر هم به بخشی از ملت ایران که نسبت به آمریکا دچار خوشبینی شدند و هم به دنیا نشان دهیم.
دهقان‌افزود: این مذاکره دستاوردهایی را برای اهداف انقلاب داشت که خوشبختانه ما به آنها رسیدیم و از این به بعد هم براساس تعهدات سیاسی که داشتیم این مسیر را طی خواهیم کرد و تا زمانی که عزت و غرور ملی ما اقتضاء کند و از منظر مصالح ملی کشور مذاکره با آمریکا برای ما قابل توجیح باشد و نفع مشهودی در برابر مذاکره برای ما قابل تصور باشد ما به مذاکره با آنها ادامه خواهیم داد.
وی در پایان ادامه داد:اما اگر رفتارهای مستکبرانه،تحقیر آمیز و عهد شکنی آمریکایی ها ادامه پیدا کند و همچنان خواسته های نامشروع جدیدی را همچون قدرت دفاعی و امثال این موارد را که هیچ ربطی به مذاکرات ندارد، به میز مذاکره بکشانند طبیعتا ادامه مذاکرات برای ما قابل قبول نخواهد بود.

۱۳۹۲/۱۲/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...