نسخه چاپی

كولیوند: روسیه بدون اوكراین نمی‌تواند معنای اورآسیایی بدهد

"ریشه یابی بحران اخیر در اوكراین" شب گذشته با حضور "حسن بهشتی‌پور" و "فرهاد كلینی" كارشناسان و تحلیلگران حوزه اور آسیا مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش نما به نقل از باشگاه خبرنگاران، "ریشه یابی بحران اخیر در اوکراین" شب گذشته با حضور "حسن بهشتی‌پور" و "فرهاد کلینی" کارشناسان و تحلیلگران حوزه اور آسیا مورد بررسی قرار گرفت.

کولیوند در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اساسا ریشه بحران اخیر در اوکراین ناشی از چیست؟ اظهار داشت: ظرفیت و شرایط موجود در اوکراین به صورت تاریخی و سنتی بیانگر یک وضعیتی است که به عنوان یک جریان دو قطبی در درون خودش همیشه استعداد و ظرفیت شکنندگی را داشته است و علت نوع گرایشات موجود میان جریان روس زبان و درونی اوکراین است.

وی با بیان اینکه فاکتور دیگر به صورت طبیعی موقعیت ژئوپولتیک خود اوکراین است، ادامه داد: روسیه بدون اوکراین نمی‌تواند معنای اورآسیایی بدهد و اگر یک نوع نگاه و مسیر به سمت اروپا برود یقیننا بایستی بتواند از این دیوار حائل عبور کند لذا با توجه به موقعیت خاص اوکراین در پازل منطقه‌ای در یک وضعیت خاصی در چارچوب هژمونی قرار دارد.

وی با اشاره به دو نگاه هژمون طلب در اوکراین اظهار داشت: این نگاه هژمون طلب نسبت به تحولات اوکراین تعیین سرنوشت می‌کند لذا در این جا معادله امنیت، معادله انرژی نقش بسیار تعیین کننده‌ای را دارد.

وی با تاکید بر اینکه اوکراین به عنوان یک پل انرژی برای روسیه مطرح است، یادآور شد: با توجه به انتقال 30 درصد از ظرفیت گازی روسیه به سمت اروپا، استراتژی قیمت بحث حجم فشار از مسکو و چگونگی نقشی که می‌تواند در این معادله بازی کند اساسی است.

کولیوند اظهار داشت: پوتین دو محور اساسی دارد و برای اینکه بخواهد خود را بعد از فروپاشی از یک قدرت منطقه‌ای خارج و روسیه را تبدیل به یک قدرت جهانی کند نیازمند این است که بتواند دو ایده را به ثمر برساند.

وی ادامه داد: یک ایده اینست که به اصطلاح رهبری بر جهان را از طریق انرژی یعنی تبدیل کردن انرژی به زبان قدرت به انجام برساند و از طرف دیگر مدیریت اوراسیا را در اختیار بگیرد.

این کارشناس حوزه اوراسیا بیان داشت: در اینباره البته اوکراین نقش بسیار خاصی دارد چراکه هم در حوزه انرژی و هم در حوزه اوراسیا یک کرانگاه مطرح بوده و به همین خاطر منافع حیاتی برای روسیه دارد لذا برخی از چالش‌هایی که در چارچوب حضور اوکراین در اتحادیه گمرکی سی آی اس و یا خود اتحادیه اروپا مطرح شده، نشان می‌دهد‌ عوامل سوم و چهارم این موضوع هستند.

۱۳۹۲/۱۲/۱۳

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...