نسخه چاپی

نارضایتی سفیر اوكراین از ایران

«اوكراین»، كشوری بازمانده از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، امروز صحنه درگیری بر سر پیوستن به اتحادیه اروپاست.

به گزارش نما، یک‌سو حمایت روسیه از دولت یانکوویچ و طرف دیگر، حمایت آمریکا و اروپا از اعتراضات و البته دولت موقت است. «کی‌یف» پایتخت اوکراین، آبستن حوادث بسیاری است و هر لحظه امکان برگشتن ورق به نفع هر یک از دو طرف وجود دارد. این تحولات برای دیپلمات‌های اوکراینی نیز تازگی دارد؛ به نحوی که الکساندر سرگییویچ ساماروسکی - سفیر اوکراین در تهران - می‌گوید در طول تاریخ کشورش سابقه نداشته که در اعتراضات مردمی از اسلحه استفاده شده باشد! او با نشان دادن ویدئوهایی از اعتراضات این روزهای اوکراین سعی می‌کند فضای کشورش را توضیح دهد. سفیر اوکراین در تهران البته گلایه‌هایی از ایران نیز دارد که این گلایه‌ها بیشتر پیرامون مسائل اقتصادی است تا سیاسی.

یانوکویچ به جای برآوردن خواسته‌های صلح‌آمیز مردم از اسلحه استفاده کرد

سفیر اوکراین

سفیر اوکراین در تهران در گفت‌وگویی، درباره آخرین تحولات اوکراین گفت: اوضاع کنونی حاکم بر اوکراین از نهم ماه نوامبر سال گذشته آغاز شد. یکی از دلایل بروز بحران کنونی، سر باز زدن رئیس‌جمهور این کشور از امضای توافقنامه الحاق به اتحادیه اروپاست. مردم اوکراین در واکنش به این اقدام دولت در میدان مرکزی «کی‌یف» دست به اعتراضات مسالمت‌آمیز زدند. دولت وقت اوکراین برای اولین بار در تاریخ این کشور بدون هیچ دلیلی علیه مردم از ابزار مسلحانه استفاده کرد؛ البته این اقدام واکنش منفی در کشور به همراه داشت و باعث شد که اعتراضات سراسری در گوشه و کنار اوکراین آغاز شود و دولت وقت تمام خواسته‌های مردم را نادیده گرفت و به جای برآوردن این خواسته‌های صلح‌آمیز از اسلحه استفاده کرد.

وی ادامه داد: روز 16 ژانویه امسال پارلمان اوکراین قانونی را تصویب کرد که باعث ایجاد محدودیت برای آزادی‌های مردم اوکراین شد. به همین دلیل مردم به تظاهرات مسلحانه دست زدند و 19 ژانویه امسال اختلافات اوج گرفت و با اینکه شرایط جوی و سرما در اوکراین تشدید شد و تعداد نیروهای پلیس حاضر در خیابان‌ها افزایش یافت اما تظاهرات مردم وارد یک مرحله خونین شد. روز 21 فوریه دولت وقت و نمایندگان مردم معترض به این نتیجه رسیدند که یک تفاهمنامه دوطرفه امضا کنند. وزرای خارجه آلمان، فرانسه و لهستان شاهد امضای این تفاهمنامه بودند؛ البته نماینده روسیه نیز حضور داشت و وی از امضای این تفاهمنامه امتناع ورزید.

سفیر اوکراین در تهران گفت: بر اساس این تفاهمنامه رئیس‌جمهور وقت می‌بایست براساس قانون اساسی تصویب‌شده در سال 2004 عمل کرده و در ظرف 48 ساعت پارلمان کشور تدابیر لازم را اتخاذ کند. یانوکوویچ به جای امضای این قانون، یکباره ناپدید شد. کسی نمی‌توانست با وی تماس بگیرد. برهمین اساس پارلمان تصمیم گرفت قانونی مبنی بر بازپس‌گیری صلاحیت رئیس‌جمهور را به تصویب برساند. در «کریمه» تمام موسسات، سازمان‌ها و نهادهای نظامی توسط نیروهای روسیه اشغال شده است و مسکو اعلام کرده که یانوکوویچ رئیس‌جمهور قانونی و دولت موقت غیرقانونی است. این اظهارات در حالی بیان می‌شود که پارلمان اوکراین که این تصمیم عدم صلاحیت رئیس‌جمهور را گرفته، دو سال پیش انتخاب شده است.

افراد حاضر در کریمه برخلاف مردمی که در میدان اصلی «کی‌یف» بودند، مسلح هستند

وی درباره پایگاه‌های نظامی روسیه در «کریمه» ادامه داد: در چند نقطه از شبه جزیره «کریمه» واحدهای ناو دریای روسیه مستقر شده است که قانونی بودن استقرار این واحدهای نظامی بر اساس قراردادهای دوطرفه میان روسیه و اوکراین بوده است. متاسفانه در حال حاضر برخی از مفاد این قراردادها توسط روسیه رعایت نشده است؛ به طور مثال، روسیه موظف بود که بدون مجوز و اطلاع به دولت اوکراین، نیروهای نظامی خود را وارد قلمرو اوکراین نکند، اما روسیه خودسرانه حدود 6 هزار نیرو وارد خاک کشور ما کرده است. در همین راستا چند روز پیش نخست‌وزیر روسیه اعلام کرد که نیروهای این کشور وارد قلمرو اوکراین نشده و مسکو نیرویی نفرستاده است و افراد حاضر در «کریمه» نیروهای مردمی هستند که از خود دفاع می‌کنند اما این افراد برخلاف مردمی که در میدان اصلی «کی‌یف» بودند، مسلح و کاملا مجهز هستند.

دولت موقت اوکراین از رهبران کرملین درخواست مذاکرات مستقیم کرده است

اوکراین تلاش می‌کند که از درگیری خونین میان نیروهای اوکراین و روسیه جلوگیری کند

سفیر اوکراین

سفیر اوکراین در تهران اظهار کرد: همواره دولت موقت اوکراین از رهبران کرملین درخواست کرده است که بر سر میز مذاکره بیایند و فضای حاکم میان دو کشور را به صورت صلح‌آمیز حل کنند اما طرف روسی تاکنون به این پیشنهادات جوابی نداده است. چند روز گذشته پارلمان اوکراین قطعنامه‌ای تصویب کرده است که در آن اقدام روسیه در «کریمه» را محکوم کرده و از این کشور خواسته است که نیروهایش را خارج کند. حکومت جدید اوکراین در درجه اول تلاش می‌کند که از درگیری خونین میان نیروهای اوکراین و روسیه جلوگیری کند.

تمام نیروهای مسلح اوکراین در حال آماده‌باش هستند

وی درباره اقدامات لازم برای جلوگیری از هرگونه اقدام نظامی علیه اوکراین از سوی دولت موقت اضافه کرد: در حال حاضر تمام نیروهای مسلح اوکراین در حال آماده‌باش هستند و برخی از نیروهای کشور از پایگاه‌های دائمی به نقاط ملتهب منتقل شده‌اند.

سفیر اوکراین در تهران درباره نقش کشورهای غربی به‌خصوص آمریکا در بحران این کشور گفت: به نظر می‌رسد کشورهای غربی نقش مثبتی برعهده داشته‌اند. آنها یک‌سری گام‌های سیاسی برداشته‌اند که بر مواضع روتین تاثیر گذاشته است. به دلیل اقدامات مسکو در اوکراین اوضاع این کشور دچار کسالت شده و ارزش روبل پایین آمده است. برخی از کشورهای اروپایی، آمریکایی، آسیایی و آفریقایی این اقدام روسیه را علیه اوکراین محکوم کرده‌اند.

وی درباره اقدامات لازم برای محفوظ ماندن اوکراین از تبدیل شدن به بستری برای قدرت‌نمایی روسیه و آمریکا گفت: به نظر من دولت موقت «کی‌یف» تاکنون اقدامات سنجیده و معقولی به کار گرفته است. بر همین اساس خواهان مذاکرات مستقیم با روسیه بوده و از دیگر اقدامات می‌توان به جلوگیری از تهدید توسط نیروهای روسی و برقراری ثبات سیاسی و اقتصادی در داخل اوکراین اشاره کرد.

اگر در وسط اروپا یک جنگ تمام‌عیار اتفاق افتد می‌دانید چه پیامدهایی می‌تواند به همراه داشته باشد؟

اگر اوکراین همان سلاح‌های هسته‌ای را نگه می‌داشت چنین اتفاقاتی رخ نمی‌داد

این دیپلمات اوکراینی با اشاره به وخامت اوضاع به‌وجودآمده میان «کی‌یف» و «مسکو» تصریح کرد: تصور کنید که در وسط اروپا یک جنگ تمام‌عیار اتفاق افتد. می‌دانید چه پیامدهایی می‌تواند به همراه داشته باشد؟ آقای ظریف وزیر امور خارجه ایران این مساله را به‌خوبی تشریح کردند. هرگونه درگیری در اروپا می‌تواند پیامدهای سنگینی برای خاورمیانه داشته باشد.

وی با اشاره به سند بوداپست گفت: همچنین نباید سند مهم بوداپست در سال 1994 را فراموش کرد. پیش از امضای این سند، اوکراین بعد از روسیه و آمریکا دارنده بیشترین سلاح هسته‌ای بود اما با امضای این سند، این سلاح‌های هسته‌ای به روسیه منتقل شد. اکنون کشورهای امضاکننده این سند مهم به روسیه پیشنهاد داده‌اند که با یکدیگر وارد مذاکره شده و بر سر تامین امنیت اوکراین گفت‌وگو کنند، اما پوتین اعلام کرد که با حکومت جدید اوکراین سندی امضا نکرده است. اکنون برخی از کارشناسان و استراتژیست‌ها در اوکراین بر این باورند که اگر این کشور همان سلاح‌های هسته‌ای را نگه می‌داشت چنین اتفاقاتی رخ نمی‌داد.

سفیر اوکراین در تهران درباره اتخاذ مواضع محافظه‌کارانه اروپا در قبال اقدام روسیه علیه اوکراین به خاطر واردات گاز مسکو ادامه داد: مهم‌ترین مشتری روسیه، اوکراین بود که بیشترین گاز را از این کشور می‌خرید. اکنون در چنین شرایطی درآمد روسیه کاهش می‌یابد. در حال حاضر یک‌سوم گاز وارداتی اروپا از روسیه است. بر همین اساس یکی از تاثیرات منفی اتفاقات اخیر، کاهش خرید گاز روسیه از سوی اروپا بوده است زیرا اروپا می‌تواند جایگزین‌های دیگری برای تامین گاز خود انتخاب کند.

تاکنون اطلاعی مبنی بر وخامت اوضاع ایرانیان مقیم در اوکراین دریافت نکرده‌ایم

این دیپلمات اوکراینی در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با اشاره به حضور ایرانیان در اوکراین اضافه کرد: تاکنون اطلاعاتی مبنی بر وخامت اوضاع ایرانیان مقیم در اوکراین به دلیل بحران کنونی دریافت نکرده‌ایم.

وی درباره گمانه‌زنی برخی رسانه‌ها مبنی بر کشته شدن یک دانشجوی ایرانی در طوال اتفاقات اخیر در اوکراین گفت: من اطلاعی در این‌باره ندارم اما اگر چنین اتفاقی می‌افتاد، از آنجا که کشته‌شدن یک شهروند خارجی بسیار مهم و حساس است، به طور حتم در رسانه‌های اوکراین خبری در این‌باره مطرح می‌شد.

به نظر می‌رسد طرف ایرانی تمایل چندانی برای گسترش روابط از خود نشان نمی‌دهد

وی درباره روابط تجاری ایران و اوکراین نیز خاطرنشان کرد: ما تماس‌های خود را با ایران قطع نکرده‌ایم و وزرای خارجه دو کشور همواره در حاشیه‌ تمام کنفرانس‌های بین‌المللی با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو می‌کنند. حتی در چندماه اخیر برخی از وزرای اوکراینی به ایران سفر کرده و گفت‌وگوهایی با مقامات این کشور داشته‌اند اما متاسفانه به نظر می‌رسد طرف ایرانی تمایل چندانی برای گسترش روابط از خود نشان نمی‌دهد؛ به‌گونه‌ای که در طول 6 ماه گذشته ایران دو بار تاریخ برگزاری پنجمین کمیسیون مشترک اقتصادی میان دو کشور را به تعویق انداخته است.

ما هیچ اختلاف نظری با ایران نداریم

ممکن است روسیه از ایران درخواست کرده که روابط خود را با «کی‌یف» کاهش دهد

سفیر اوکراین

این دیپلمات اوکراینی با بیان اینکه ما هیچ اختلاف نظری با ایران نداریم، خاطرنشان کرد: من دیداری با آقای نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران داشته‌ام و به توافقاتی مبنی بر برگزاری کمیسیون اقتصادی دست یافتیم، اما هنوز هیچ‌یک اجرایی نشده است. ممکن است روسیه از ایران درخواست کرده که روابط خود را با «کی‌یف» کاهش دهد؛ البته من در این زمینه مطمئن نیستم.

وی همچنین درباره عدم تحویل سامانه موشکی S-300 از سوی روسیه به ایران گفت: روس‌ها با اینکه چند سال گذشته پول این موشک‌ها را دریافت کرده‌اند، اما این سامانه را به ایران تحویل نمی‌دهند و هر انسان عاقلی با مشاهده این موضوع، متوجه رویکرد روسیه در قبال ایران می‌شود.

مبادلات تجاری ایران - اوکراین در سال 2013 کاهش یافت

سفیر اوکراین در تهران با انتقاد از اینکه ایران از اکتبر سال گذشته به طور غیررسمی به دلیل برخی مسائل از جمله مشکلات موجود بر سر راه انتقال پول از خرید غلات اوکراین اجتناب کرده است، گفت: میزان مبادلات تجاری دو کشور از بیش از یک میلیارد و 200 میلیون دلار در سال 2012 به کمتر از 900 میلیون دلار در سال 2013 کاهش یافته است.

توافق ژنو موفقیت بسیار بزرگی برای ایران و طرف مقابل است

وی درباره توافق ژنو میان ایران و 1+5 و تاثیر آن بر روابط تهران – کی‌یف نیز اظهار کرد: این توافق، موفقیت بسیار بزرگی برای ایران و طرف مقابل است. در این مورد شکی وجود ندارد؛ اما این تنها یک گام است و گام‌های بسیاری باید برداشته شود و در حال حاضر برخی از تحریم‌های محدود برداشته شده است. هنوز اظهارنظر در این‌باره زود است.

منبع: ایسنا

۱۳۹۲/۱۲/۱۷

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...