نسخه چاپی

نگاهی به جدیدترین سخنان هاشمی درباره سال ۸۴

در هاشمی بر همان پاشنه سابق می‌چرخد

عکس خبري -در هاشمي بر همان پاشنه سابق مي‌چرخد

هاشمی رفسنجانی بار دیگر در دیدار با اعضای حزب اراده ملت دست بر روی زخمی قدیمی گذاشت و شاید درددلی را آغاز كرد تا برخی ناگفته‌ها را بیان كند.

به گزارش نما ، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رئیس‌جمهور 8 ساله نظام جمهوری اسلامی ایران در سال‌های 1368 تا 1376 و همچنین وزیر کشور در سال 1358 که بانی انتخابات تعیین حاکمیت نظام جمهوری اسلامی ایران در ماه‌های اولی انقلاب بار دیگر در دیدار با اعضای حزب اراده ملت دست بر روی زخمی قدیمی گذاشت و شاید درد و دلی را آغاز کرد تا برخی ناگفته‌ها را بیان کند.

*"زخم قدیمی" آیت الله که جزو افتخارات نظام است

البته اگر بتوان این سخنان را دست گذاشتن بر روی زخم عنوان کرد چرا که این زخم یکی از افتخارات بزرگ نظام جمهوری اسلامی ایران و تبلوری از اراده ملی مردم در انتخاب سرنوشت سیاسی خود است.
انتخاباتی که تاکنون تنها انتخابات دو مرحله‌ای ریاست جمهوری در طول تاریخ حیات نظام جمهوری اسلامی بوده است و البته همه از آن به عنوان تغییری شگرف در فضای سیاسی کشور از آن یاد می‌کند اما چه شده است که هاشمی رفسنجانی این انتخابات را زخمی می‌داند که هر چند وقت یک بار باید از آن یاد کند.
زخمی که شاید مسبب آن 18 میلیون رای باشد که به حساب رقیب سیاسی آیت‌الله ریخته شد.

*تکرار نگرانی‌های همیشگی

آیت‌الله از همان ابتدا نگران بود شاید این نگرانی از همان ابتدای کار سیاسی در وی نهادینه شده باشد. زمانی که به قول وی افراطی‌ها وارد میدان شدند و هاشمی احساس وظیفه کرد تا در انتخابات شرکت کند. اما نگرانی‌های هاشمی با پایان انتخابات نه تنها برطرف نشد بلکه شاید بتوان گفت صد اندازه شد.
هاشمی رفسنجانی در اولین بیانیه خود پس از انتخابات سال 84 نشان داد که از نتیجه ناراضی است و باید آن را بیان کند.
هاشمی در بیانیه خود با اشاره به حضور شکوهمند ملت آورده است: این حضور از ناحیه کج‌سلیقگی‌ها و بددلی‌های برنامه‌ریزی شده و طی رقابت‌های انتخاباتی از طریق تخریب نامزدها و زیر سؤال بردن غیرمنصفانه عملکرد انقلاب اسلامی و مدیران کشور آغاز شد.
آیت‌الله در همان بیانیه آورد که در متن برگزاری انتخابات برخی دخالت‌های سازمان یافته‌ای در هدایت آراء منجر شد که معلوم نیست این رویه ناصواب اگر نهادینه شود رو به کجا خواهد رفت.
در خط بعدی بیانیه آمده است که در اسرع وقت نسبت به احقاق حق و بررسی به اعتراضات و شکایاتی که نسبت به نتیجه انتخابات وجود دارد اقدام قاطع و عادلانه انجام شود.

*هاشمی از انتخابات‌های اصلاح‌طلبان دل چرکین است

البته زخم‌های انتخاباتی آیت‌الله با کمی دقت بیشتر به سال‌‌های قبلی نیز بازمی‌گردد. زمانی که اصلاح‌طلبان به دنبال «عالیجناب سرخ‌پوش» بودند و البته سرمقاله‌های روزنامه‌ اصلی اصلاح‌طلب مملو از نیشه و کنایه‌هایی بود به آشکار و نهان به شخص هاشمی بازمی‌گشت.
در این میان بودند قلم به دستانی که از همین نیش و کنایه‌ها به آیت‌الله بساطی در حوزه مطبوعات به هم زده‌اند و روزنامه‌نگاری حرفه‌ای را تنها از سوی خود به رسمیت می‌شناسند.
هاشمی در انتخابات مجلس شورای اسلامی در سال 78 نیز از اصلاح‌طلبان زخم خورده بود و بارها نیز در مناسبت‌های مختلف به آن اشاره کرد.

*رهبری بازشماری را متوقف کردند

در خرداد سال 1389 دفتر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به یکی از مقالات روزنامه‌های وقت کشور یادداشتی را منتشر کرد که در آن به ماجراهای سال 78 نیز اشاره شده است.
در این یادداشت خطاب به نویسنده روزنامه وطن امروز آمده است: «مگر نمی‌دانید با شمارش تنها 20 درصد صندوق‌های حوزه انتخابیه تهران که توسط شورای نگهبان انجام می‌گرفت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از رتبه سی‌‌ام به نوزدهم رسید. مگر نمی‌دانید وقتی آن آبروریزی داشت اساس انتخابات را زیر سؤال می‌برد، رهبر معظم انقلاب دستور توقف بازشماری را صادر کردند».

*خاتمی: انتخابات سالم است

در این میان اصلاح‌طلبان هم پاسخ‌های خود را برای رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام دارد چه در زمان انتخابات که قضیه خواب دو ساعته شیخ مهدی کروبی حاشیه‌ساز شد و چه آن زمانی که در طول سال‌های بعد بارها بحث سلامت انتخابات سال 84 مطرح شد.
در همان زمان و در روز 27 خرداد ماه و در پایان مرحله اول انتخابات که هاشمی رفسنجانی معتقد به دخالت برخی از نهادهای حامی یکی از کاندیداها در جریان رای‌گیری است سید محمدخاتمی رئیس‌جمهور وقت به صورت سرزده از وزارت کشور بازدید می‌کند و بر سلامت انتخابات تاکید می‌کند.
خاتمی در بازدید سرزده خود و در جمع خبرنگاران درباره بحث سلامت انتخابات می‌گوید: « در مورد انتخابات هم باید بگویم آنچه به ما مربوط می‌شود سالم بوده و الان هم در نهایت دقت خواندن آرا انجام می‌شود اما اینکه کسی اظهار نظر بی‌جا و یا با جایی کرده است، حرف دیگری است.»
رئیس دولت اصلاحات در ادامه به این نکته اشاره می‌کند که گزارشات دریافتی از ستاد انتخابات حاکی از آن است که شمارش آراء در فضای سالم در حال انجام است.
خاتمی بارها در ایام مختلف و در سخنرانی‌های گوناگون سخنان خود را در همان روز تکرار می‌کند و سلامت انتخابات سال 84 را محرز می‌داند.

*علی یونسی: وظیفه خود را درست انجام دادیم

علی یونسی وزیر اطلاعات زمان ریاست جمهوری سیدمحمدخاتمی و دستیار فعلی رئیس‌جمهور در امور اقوام در همان زمان بر سلامت انتخابات تاکید کرد.
یونسی در چهارم تیر ماه سال 84 بر این بود که تاکید می‌کند و می‌گوید این انتخابات از تمام انتخابات‌های قبلی آرام‌تر، امن‌تر و سالم‌تر بود و هیچ مشکلی در سرتاسر کشور وجود ندارد.
وزیر سابق اطلاعات بار دیگر در مصاحبه‌ای دیگر با روزنامه اعتماد در سال 90 به این نکته اشاره می‌کند و می‌گوید انتخابات سال 84 سالم برگزار شده است و در مجموع انتخابات سالم بوده است.
در دوره اول آقای احمدی‌نژاد برنده انتخابات بود و وزارت کشور هم وظیفه خود را انجام داد و ما هم وظیفه خود را انجام دادیم و حالا اگر کسی انتخاب شد و ما نمی‌پسندیم دلیل نمی‌شود انتخابات اشکال داشته است و انتخابات درست انجام شد و آقای احمدی‌نژاد رای آورد.
با این سخنان به نظر می‌رسد که نظر آیت‌الله و وزیر سابق اطلاعات دولت خاتمی در دو جهت یکسان است.

*موسوی لاری: رای همان بود که اعلام شد

وزیر کشور دوران خاتمی نیز درباره انتخابات سال 84 نظری مخالف آیت‌الله هاشمی رفسنجانی دارد.
موسوی لاری در مصاحبه‌ای که در سال 13۸۷ انجام داده است انتخابات سال 84 را از سالم‌ترین انتخابات‌های پس از انتخابات عنوان می‌کندو می‌گوید به اعتقاد من و در سال 84 و روز اخذ رای یعنی گرفتن رای از مردم، شمارش و اعلام نتایج از سلامت‌ترین انتخابات در طول دوران پس از انقلاب بود.
وزیر کشور دوران اصلاحات با قاطعیت می‌گوید: رای همان بود و آنچه اعلام شد رای مردم بود.
موسوی لاری در مصاحبه‌ای با خبرگزاری فارس در سال 1391 بر این نکته تاکید می‌کند که با سیستم موجود در داخل کشور تقلب بی‌معناست و امکان تقلب وجود ندارد.

*در آیت الله بر همان پاشنه سابق می‌چرخد

با تمام تاکیدات رئیس جمهور وقت، وزیر اطلاعات وقت و وزیر کشور وقت بر سلامت انتخابات سال 84 به نظر می‌رسد در آیت‌الله بر همان پاشنه سابق می‌چرخد و انتخابات همچنان ناسالم است.
سؤال اینجاست که هاشمی رفسنجانی حتی به متحدان نزدیک فعلی خود نیز اعتماد ندارد و آنان را در شکست خود مقصر می‌داند. آیا این به معنای آن نیست که اتحاد تاکتیکی دشمنان قدیمی در حال شکسته شدن است.

۱۳۹۲/۱۲/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...