نسخه چاپی

كناره گیری یك مهره كلیدی دیگر آمریكایی در مذاكرات با ایران

«جیك سالیوان» كه به مهره پشت‌پرده آمریكا در پیشبرد مذاكرات هسته‌ای معروف است، در ماه اوت برای تدریس در دانشگاه، از سمت خود به عنوان مشاور معاون رئیس‌جمهور آمریكا، كناره‌گیری خواهد كرد.

به گزارش نما، فارس به نقل از روزنامه «نیویورک‌تایمز»، «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی معاون رئیس‌جمهور آمریکا در ماه اوت از سمت خود کناره‌گیری می‌کند تا در دانشگاه تدریس کند.

آقای سالیوان که 37 سال سن دارد، پیش از آنکه به معاونت «جو بایدن» منصوب شود، نزدیکترین مشاور «هیلاری کلینتون» وزیر خارجه سابق آمریکا بود. خانم کلینتون وی را فردی «بسیار ارزشمند» توصیف کرده بود.

وی به دلیل حضور در مذاکرات با ایران، به عنوان یکی از عناصر کلیدی در کانال پشت‌پرده آمریکا برای پیشبرد مذاکرات هسته‌ای معروف شده است. آقای سالیوان احتمالا در صورت کاندیداتوری «هیلاری کلینتون» در انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 دستکم جزو مشاوران وی باشد.

پیش از این هم «ویلیام برنز» معاون وزیر خارجه آمریکا و دیگر مهره اصلی آمریکا در تعامل دیپلماتیک با ایران، اعلام کرده بود که در ماه اکتبر از سمت خود کناره‌گیری می‌کند.

بر اساس توافق موقت ژنو که آذر ماه پارسال میان ایران و پنج عضو دائم شورای امنیت به علاوه آلمان به دست آمد، طرفین باید تا 29 تیر به راهکاری جامع دست یابند. این مهلت یک دوره 6 ماهه دیگر نیز قابل تمدید است، اما دو طرف اعلام کرده‌اند که این تمدید می‌تواند به پیچیده شدن شرایط منجر شود و از همین رو تلاش می‌کنند تا پایان تیر ماه به توافق برسند.

جدایی مهره‌های کلیدی مذاکرات از جمله «کاترین اشتون» مسئول کنونی سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده 1+5 (که دوره مسئولیت او نیز اکتبر به پایان می‌رسد)، برنز و حالا سالیوان، می‌تواند از جمله مواردی باشد که روند گفت‌وگوها را با دشواری مواجه می‌کند.

۱۳۹۳/۳/۳۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...